Här ska jag grävas ner

                                                                
- Jag vet inte om du hör dåligt, sa Astrid. Jag har bestämt att jag ska ligga just där.
Hon pekade på samma plats som tidigare.
- Söderläge och allt. Du vet ju hur frusen jag är, fortsatte hon. Jag kan inte bo på norrsidan. Dessutom blir det ju lätt för er att komma ihåg var jag bor.
- Det fungerar inte så. De som sköter kyrkogården kommer att gräva upp ett stort hål någonstans i minneslunden. Ingen utom den som gräver själva hålet vet var det är, förklarade Tord.
- Det var väl bra att han, eller hon, vet var hålet är, sa Astrid. Men faktum kvarstår. Jag ska inte grävas ner i ett hål som ingen vet var det är. Jag ska stoppas ner i ett hål som jag vet var det är. Nämligen exakt här.





Det här var ett litet utdrag ur Kaffe, kaka och kremering tack! Platsen där Astrid ska grävas ner ligger alldeles under humlan på bilden, rakt under den lilla stenen. Bilden är tagen på Längbro kyrkogård i Örebro. I bok nummer två som jag skriver på just nu får den lilla stenen en mycket stor betydelse för handlingen. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen