Dikter från förr

Läste lite mer på min gamla hemsida och hittade lite av varje. På den tiden skrev jag krönikor i en nättidning som hette 24-timmar och i Örebro läns landstings tidning T-bladet. Landstinget har blivit region och 24 timmar är sedan länge nedlagt men jag finns kvar. Dikten nedan är från min gamla hemsida och jag vet inte om min så kallade 40-års kris skiner igenom. Nästa år fyller jag 60, känns som en bra ålder.



    Mitt i - vadå?

    När är man egentligen mitt i livet
    Mitt i mitt eget liv
    Halvvägs på väg från någonting
    Till ingenting eller allting

    Hur kan man veta det man inte kan se
    Förstå det man inte kan höra
    Känna det man inte kan eller inte borde
    Uppfatta det som aldrig har nämnts eller sagts

    Att vara mitt i livet innebär det att vara
    Halvgammal eller att vara nästan ung
    En tuff gränsdragning i ingenmansland
    Eller en diffust skuggad linje i allemansland

    Hur kan man veta att mitten är just mitt
    Att mitten inte är början eller slutet
    Oförutsägbart, inte alls särskilt självklart
    Kanske bara ett genomsnitt i nåns statistik

    Håll om mig, här, nu mitt i livet
    I mitt liv, i mitt eget levande liv
    Acceptera men inte ta något för givet
    Idag är i dag och här är här och nu

    Om jag blundar så kyss mina läppar
    Om jag sover så smek ömt mitt hår
    För vem vet om i morgon någonsin kommer
    Kanske var det i morgon redan i går 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen