Uppe med tuppen

 Vaknade tidigt, som vanligt. Så ljust det är ute nu. Jag tittar ut över havet, ja det finns där under isen någonstans. Ljuset avslöjar några dammtussar som försöker gömma sig bakom Höganäskrukan i hallen, pekar finger åt smulorna på köksbänken och hånskrattar åt mig som har tänkt skriva på boken idag. Det är lättare att skriva när det är mörkt, när man slipper se alla måsten men det är inlämning på måndag så jag ska försöka tänka bort allt annat, men det är inte lätt. Jag ska bara dammsuga lite först, eller köra en tvättmaskin, den sköter sig ju ändå själv. Blommorna ser ut att sloka lite och pappershögen med alla papper som borde sitta i pärmar bara växer och växer.

 Frukost, jag måste så klart ha frukost. Ska jag värma teet från i går eller brygga nytt. Det går snabbare om jag värmer men det är inte lika gott.
Jag hör hur sambon snarkar i sovrummet. Borde han inte vakna nu, han ska ju till jobbet om en timme. Där behöver han inte fundera på dammråttor och brödsmulor. Han behöver inte leta efter vattenkannan eller hålslag-apparaten. Jag ta hand om det, jag är ju faktiskt ledig i dag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen